سعید یزدانیان

وبلاگ تحصیلی و شخصی

سعید یزدانیان

وبلاگ تحصیلی و شخصی

منابع پیشنهادی کنکور کارشناسی ارشد کامپیوتر

شنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۳، ۰۲:۵۵ ب.ظ

با سلام

از چند سال قبل یکی از سوالاتی که همیشه پرسیده می شد این بود که چه کتابی برای کنکور بخونیم؟

در درجه اول باید بدونین این که چه کتابی بخونین مهم هست و در مسیر کنکور کتاب ها یکی از ابزارهای شما هستند و برای موفقیت باید ابزار خوبی در اختیار داشته باشید.

مدت ها بود که قصد داشتم فهرستی از کتاب های مفید برای دروس کارشناسی ارشد کامپیوتر رو آماده کنم تا معرفی منابع به شکل ساده تری انجام بشه.

در ادامه این مطلب منابع دروس مختلف رو همراه با توضیحی مختصر برای هر درس می نویسم.

پیشاپیش از نظرات شما و پیشنهادات شما عزیزان برای بهبود این منابع استقبال می کنم.

(آخرین بروز رسانی منابع: آبان ۹۴)


زبان عمومی و تخصصی:

در این درس  از 30 سوال کنکور 10 عدد لغت، 5 عدد گرامر و 15 عدد درک مطلب هست.

برای لغات کتاب های زیادی مثل 504 و ... هست که معمولا با خوندنشون می شه نتیجه خوبی گرفت. (متاسفانه شخصا تخصصی در زمینه لغات ندارم و احتمالا کتابهای خوبی وجود داره که من ازشون بی اطلاعم.)

برای گرامر کتاب گرامر پارسه بسیار مفیده و با مثال های زیادی که داره می تونه به سرعت کمک کنه تا در این زمینه جواب خوبی بگیرین.

برای درک مطلب هم کتاب زبان تخصصی پارسه بسیار عالیه و اگه فقط یکم انگلیسی دست و پا شکسته هم بلد باشین با خوندن اصولی این کتاب می تونین روی حل سوالات درک مطلب حساب باز کنین.


ریاضیات

ریاضی مهندسی:

برای این درس با تعریفایی که از خیلی از دانشجوها شنیدم کتاب پوران پژوهش رو توصیه می کنم. دقت داشته باشید که معمولا سوالات ریاضی مهندسی کامپیوتر آسون هست و با یه تسلط نسبی روی این کتاب می تونین به راحتی سوالاتش رو جواب بدین.


آمار و احتمالات مهندسی:

در این درس کتاب پارسه خیلی عالی هست و از صفر تا صد آمار توی این کتاب موجوده و یکی از معدود کتاب هایی هست که به طور کامل می شه به اون اعتماد کرد و با خوندنش با اطمینان خیلی بالایی میشه جواب گرفت. این کتاب نسبت به بقیه کتاب ها حجم بیشتری داره، اما اصلا نگران نباشید. بیان روان و مثال های متعدد این کتاب حجم بالای اون رو توجیه می کنه و توصیه می کنم که حتما از این کتاب استفاده کنین.


محاسبات عددی:

برای این درس بهتره یک جزوه و یک کتاب رو در کنار هم داشته باشین و از هر دو استفاده کنین. کتاب مفید برای این درس کتاب راهیان ارشد هست و برای جزوه هم از هر جزوه ای که سرفصل کتاب رو پوشش داده باشه می تونین استفاده کنین. دلیل استفاده از جزوه توضیحات کم کتاب هست که با خوندن جزوه برطرف میشه.


ریاضیات گسسته:

در این درس کتاب گسترش علوم پایه بسیار کتاب مفیدی هست که هم درس نامه خوبی داره و هم تست های کاملی داره. سعی کنید نسبت به این درس دید خوبی پیدا کنین، چون در بقیه درس ها خیلی می تونه کمکتون کنه.


دروس تخصصی مشترک

ساختمان داده:

این درس و درس طراحی الگوریتم باید به یک شکل مطالعه شده و ریتم منابع هر رو درس باید یکسان باشه. به دلیل عمقی بودن این دو درس دو منبع معرفی می کنم. برای خوندن ساختمان داده از پایه کتاب گسترش علوم پایه و برای خوندن پیشرفته تر و تمرین های قوی تر کتاب 600 مساله(قدسی) پیشنهاد می شه. چون در این درس شاید بعضی جاها مراجعه به منبع لازم باشه، کتاب های داده ساختارها و مبانی الگوریتم ها(قدسی) و CLRS ممکنه مورد نیاز باشه که هر دو کتاب های خوبی هستند؛ البته نیازی به خوندن کل این دو کتاب نیست و بهتره در صورت نیاز به اون ها رجوع کرد.


نظریه زبان ها و ماشین ها:

این درس یکی از مفهومی ترین درس های کامپیوتر هست و بهتره یک درس نامه قوی برای اون خونده بشه. اسلایدهای کتاب لینز گزینه مناسبی هست که لینک دانلودشون رو هم براتون قرار دادم. بعد از خوندن مفاهیم می تونین از کتاب پارسه برای آشنا شدن با تست ها و همچنین درس نامه مخصوص کنکور اون استفاده کنین.

لینک دانلود اسلاید های کتاب لینز


مدارهای منطقی:

یکی دیگه از درس هایی که فقط با خوندن یک کتاب می تونین توی کنکور نتیجه عالی بگیرین این درسه و کتابی که براش معرفی می کنم کتاب پوران پژوهش هست. این کتاب به طور کامل همه چیز رو توضیح داده و تست های کاملی هم داره و یک منبع عالی برای این درس محسوب میشه.


معماری کامپیوتر:

این درس به دلیل داشتن منابع اصلی زیاد به سختی قابل ذخیره شدن در یک کتابه، اما از بین کتاب های موجود کتاب پوران پژوهش کتاب خوبی هست و چون ریتم این کتاب با ریتم مدار منطقی همین موسسه همخوانی داره، این کتاب انتخاب معقولی محسوب می شه. البته خوندن یک کتاب منبع قوی (مثل کتاب پترسون) در کنار این کتاب می تونه نتیجه بهتری براتون به ارمغان بیاره.


سیستم های عامل:

برای این درس یک کتاب کامل (اما بسیار حجیم) به نام پارسه هست، اما اگر دنبال کتابی کامل و کمی کم حجم تر از این کتاب هستید بهتون کتاب پوران پژوهش(طیبی) رو پیشنهاد می کنم؛ این کتاب در یک کلمه "عالی" هست.


 دروس تخصصی معماری کامپیوتر

مدارهای الکتریکی:

کتاب پوران پژوهش برای این درس یک منبع کافی و کامل هست و پیشنهاد می کنم این کتاب رو کامل بخونین تا نتیجه ای عالی بگیرین.

متاسفانه در مورد سه درس دیگر این گرایش اطلاعاتی ندارم و سعی می کنم که با پرس و جو از دوستانی که در این دروس تخصص دارند و استفاده از پیشنهادات شما این قسمت رو به تدریج کامل کنم.


دروس تخصصی نرم افزار

کامپایلر:

با توجه به اطلاعاتی که از دوستان گرفتم به نظر میاد کتاب پوران پژوهش برای این درس مناسب هست و با خوندن اون و البته داشتن زمینه های قبلی که با خوندن جزوه ها بدست میاد می شه نتیجه خوبی گرفت.

زبان های برنامه سازی:

برای این درس هم کتاب پوران پژوهش به نظر کتاب خوبی میاد و با توجه به ماهیت کلی بودن این درس، در این کتاب تا حد خوبی سوالات و سرفصل پوشش داده شده.

طراحی الگوریتم:

این درس و درس ساختمان داده باید به یک شکل مطالعه شده و ریتم منابع هر رو درس باید یکسان باشه. به دلیل عمقی بودن این دو درس دو منبع معرفی می کنم. برای خوندن طراحی الگوریتم از پایه کتاب گسترش علوم پایه و برای خوندن پیشرفته تر و تمرین های قوی تر کتاب 600 مساله(قدسی) پیشنهاد می شه. چون در این درس شاید بعضی جاها مراجعه به منبع لازم باشه، کتاب CLRS ممکنه مورد نیاز باشه؛ البته نیازی به خوندن کل این کتاب نیست و بهتره در صورت نیاز به اون رجوع کرد.

پایگاه داده:

برای این درس کتاب گسترش علوم پایه کتاب خوبی هست و تا حد نسبتا کاملی نیازهای کنکور رو رفع می کنه.

دروس تخصصی هوش مصنوعی:

مدارهای الکتریکی:

کتاب پوران پژوهش برای این درس یک منبع کافی و کامل هست و پیشنهاد می کنم این کتاب رو کامل بخونین تا نتیجه ای عالی بگیرین.

طراحی الگوریتم:

این درس و درس ساختمان داده باید به یک شکل مطالعه شده و ریتم منابع هر رو درس باید یکسان باشه. به دلیل عمقی بودن این دو درس دو منبع معرفی می کنم. برای خوندن طراحی الگوریتم از پایه کتاب گسترش علوم پایه و برای خوندن پیشرفته تر و تمرین های قوی تر کتاب 600 مساله(قدسی) پیشنهاد می شه. چون در این درس ممکنه بعضی جاها مراجعه به منبع هم حس بشه، کتاب CLRS ممکنه مورد نیاز باشه؛ البته نیازی به خوندن کل این کتاب نیست و بهتره در صورت نیاز به اون رجوع کرد.

هوش مصنوعی:

کتاب راهیان ارشد یک منبع کاملا قابل اتکا برای این درس هست و با خوندن اون تقریبا نیاز به خوندن هیچ کتاب دیگه ای ندارین.



  • ۹۳/۱۲/۲۳
  • ۲۷۲۷ نمایش
  • سعید یزدانیان

نظرات (۴)

سلام خیلی ممنون 

  • بروبچ سجاد
  • مرسی سعید جان از زحماتت
    سلام
    من امسال می خوام ارشد شرکت کنم
    کارشناسی ناپیوسته بودم
    کتابایی مثل ساختمان ، سیستم عامل ، مدار منطقی رو واسه کنکو کاردانی به کارشناسی از کتابهای آقای مقسمی خوندم
    الان نمی دونم کتاب های ارشد ایشون رو هم بگیرم واسه درسی مثل ساختمان داده؟؟آخه سرفصل ها رو که نگاه کردم فقط فصل hash  رو کتاب من نداشت .
    به نظرتون کتاب پوران یا پارسه رو بگیرم بهتر نیست(آخه تا حالا نشدیم کسی تو منابع اینا رو واسه ساختمان پیشنهاد بده ) ؟اینجوری هم مقسمی رو دارم هم ی کتاب دیگ :(
    پاسخ:
    سلام
    اگه قبلا کتاب ساختمان مقسمی رو خوندین پیشنهاد میکنم الان پارسه رو بخونین تا هم تستای ارشد رو کار کرده باشین و هم بخشهای اضافه شده رو بخونید
    برای سیستم عامل هم پوران پژوهش (طیبی) و برای مدار منطقی هم پوران پژوهش رو پیشنهاد میکنم
    سلام،صبحتون بخیر
    واقعا ممنون
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی